,

Program lojalnościowy: Budowanie lojalności klientów za pomocą promocji

Współczesny świat biznesu jest niezwykle konkurencyjny, przez co pozyskiwanie nowych klientów i ich utrzymanie jest czasami bardzo trudne. W tym miejscu z pomocą przychodzą programy lojalnościowe, czyli potężny mechanizm marketingowy, który jest dziś powszechnie wykorzystywany przez większość branż. Z programami lojalnościowymi możemy spotkać się zarówno w supermarketach, takich jak Lidl czy Kaufland, jak i w świecie hazardu przez internet, bo platformy hazardowe, takie jak GGBet kasyno, chętnie udostępniają swoim graczom rozbudowane programy VIP z różnymi lukratywnymi korzyściami.

Programy lojalnościowe są tak chętnie wykorzystywane przez firmy nie przez przypadek. Wdrażanie programów lojalnościowych, czyli oferowanie różnych strategicznych promocji za regularne korzystanie z usług lub produktów, to bowiem prosta droga do tego, aby zbudować lojalność wśród klientów i nawiązać z nimi więź. Tego typu programy są niezwykle sprytnie przemyślane, a ich kluczowym elementem jest nagradzanie regularności użytkowników atrakcyjnymi promocjami. To właśnie wszelkiego rodzaju promocje stanowią podstawę programów lojalnościowych i sprawiają, że są one skuteczną strategią marketingową, która pozwala w prosty budować bazę stałych i zadowolonych klientów.

Czym są programy lojalnościowe?

Aby lepiej zrozumieć istotę programów lojalnościowych i zawartych w nich promocji we współczesnym krajobrazie marketingowym, najpierw warto zaczerpnąć trochę teorii, czyli dowiedzieć się, czym tak naprawdę są programy lojalnościowe oferowane przez firmy.

To nic innego jak szeroko zakrojone ramy promocyjne, które są strategicznie dopracowane w taki sposób, aby zachęcać użytkowników do regularnego korzystania z usług, oferując im różnego rodzaju nagrody, rabaty lub ekskluzywne korzyści. Krótko mówiąc, celem programu lojalnościowego jest to, aby klient na przykład robił regularnie zakupy w sklepie, lub regularnie doładowywał saldo w kasynie internetowym i wykorzystywał te środki do gry na automatach i w innych grach hazardowych. Za taką regularność otrzyma oczywiście odpowiednią nagrodę na zachętę. W ramach takich programów klienci mogą liczyć na takie benefity jak:

  • rabaty na przyszłe zakupy;
  • gromadzenie punktów lojalnościowych, które można wymienić na nagrody;
  • gratisy i spersonalizowane nagrody;
  • ekskluzywny dostęp do specjalnych wydarzeń.

Jak zatem widać fundamentem w programach lojalnościowych jest zasada wzajemności. Każdy daje coś od siebie — klient zapewnia zysk firmie, a firma wynagradza klienta za jego wsparcie. Tym sposobem programy lojalnościowe są dla firm narzędziem do okazania wdzięczności wobec klientów, dzięki czemu wzrasta ich zaufanie do firmy, co zaś pozwala jej skutecznie budować bazę lojalnych klientów.

Znaczenie promocji w programach lojalnościowych

Dobrze przemyślane, strategiczne promocje w ramach programów lojalnościowych, to niewątpliwie najistotniejszy aspekt całego mechanizmu marketingowego. Odgrywają one kluczową rolę w obszarze budowania relacji z klientem. Poprzez takie promocje firmy mogą w odpowiedni sposób pielęgnować relację z klientami. To pozwala na budowanie długoterminowej lojalności klientów wobec firmy, czyli finalnie przekłada się na większy zysk i większe zadowolenie klientów.

Promocje są bardzo potężnym narzędziem w tym zakresie, bo jeśli marka umiejętnie wdroży odpowiednie promocje do programu lojalnościowego, może stworzyć bardzo atrakcyjne środowisko dla klientów. W takim środowisku mamy do czynienia z sytuacją win-win, czyli zyskuje zarówno firma, jak i klient. Klienta poprzez otrzymywane korzyści czuje się doceniony i ważny, a firma w prosty sposób zwiększa swój zysk poprzez większe zaangażowanie klientów.

Skuteczne mechanizmy promocyjne w programach lojalnościowych

Program lojalnościowy, aby był odpowiednio zachęcający i pozwalał na jak najlepsze angażowanie klientów, musi być odpowiednio skonstruowany pod względem promocji. To nie jest tak, że firma stworzy dowolny program VIP i wrzuci do niego losowe promocje, a następnie będzie mogła liczyć na większą lojalność klientów. Rzeczywistość wygląda zgoła inaczej, bo promocje w ramach programów lojalnościowych muszą być bardzo przemyślane ze strategicznego punktu widzenia.

Kluczową kwestią jest to, że muszą dziś wykraczać poza standardowe nagrody i być odpowiednio spersonalizowane. Promocja musi być dostosowana do użytkownika — do jego preferencji, wymagań i zachowań. Klient powinien otrzymywać takie promocje, które rzeczywiście mu się przydadzą i będzie czerpał z nich korzyści, na których mu zależy. Dzięki temu nagrody będą dla klientów bardziej wartościowe. To zaś stwarza idealne warunki do tego, aby budować z klientem głębszą więź, co zwiększy prawdopodobieństwo, że zostanie on lojalnym, stałym klientem.

Skuteczne programy lojalnościowe opierają się na segmentacji swoich klientów na podstawie tego, jak bardzo są zaangażowani i nagradzani w sposób szczególny najbardziej lojalnych klientów, czyli tych, którzy na przykład robią zakupy najczęściej. Tego typu ekskluzywne promocje motywują do jeszcze większej lojalności wobec marki, bo sprawiają, że klienci czują, iż należą do ekskluzywnej grupy, która może liczyć na specjalne, ekskluzywne promocje, które są dostępne wyłącznie dla nich. Takie ekskluzywne korzyści mogą obejmować m.in. wcześniejszy dostęp do zakupu limitowanych produktów lub zaproszenia na zamknięte wydarzenia.

Inną skuteczną strategią jest oferowanie promocji i nagród w sposób nieoczekiwany. W ten sposób taka promocja może wzbudzić u klienta uczucie niespodzianki i zachwytu. Może to być na przykład spersonalizowany kod rabatowy na urodziny lub z okazji rocznicy założenia konta. Dzieje się to dlatego, aby zwiększyć zadowolenie klientów i pokazać, że firma dba o nich jako jednostki, co w dużym stopniu przyczynia się do większej lojalności wśród klientów.

Nikodem Potocki
Nikodem Potockihttps://www.facebook.com/red.nikodem.potocki/
Absolwent informatyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, specjalizujący się w Big Data. Moja pasja to sport, w szczególności piłka nożna, siatkówka i MMA. Z wyboru kibic Atalanty Bergamo i Warty Poznań. Dążę do tego, by moje teksty łączyły sferę zawodową i zainteresowania.

Zobacz również

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ten artykuł jest dostępny tylko w zagraniczej odsłonie tego serwisu.